بررسی مقایسه ای تأثیر فضاهای پرورشی بر رشد اخلاقی دانش آموزان
نویسندگان
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی و مقایسه تحول قضاوت اخلاقی بین دانش آمـوزانیکه از فضاهای پرورشی اسـتفاده کـرده انـد و دانـش آمـوزانی اسـت کـه از فضـاهای پرورشـیاستفاده نکرده اند. همچنین متغیرهای دیگری نظیر جنسیت، نوع فضـای پرورشـی، میـزان سـوادوالدین، نوع شغل والدین، معدل، نمره انضـباط ،سـن دانـش آمـوزان مـورد مطالعـه قـرار گرفـت. فضاهای پرورشی در این تحقیق، مراکزی می باشند که تحت مدیریت آموزش و پرورش اداره می شوند و برنامه های تربیتی و پرورشی در آنها ارائه داده می شود. این مراکز عبارتند از کانونهـ ا ،اماکن ورزشی، دارالقرآنها و اردوگاهها. جامعه مورد بررسی در این تحقیق کلیـه دانـش آمـوزانمقطع راهنمایی تحصیلی و مقطع متوسطه (شامل متوسطه نظری، فنی حرفـه ای، کـار و دانـش وپیش دانشگاهی) شهر قوچان بودند که در سال 28-18 در این شهر به تحصیل اشتغال داشتند که تعداد 688 نفر از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابـزار انـدازه گیـری در ایـن تحقیـقآزمون قضاوت اخلاقی آن کلبی و کلسی کافمن2 بود که بر روی کلیه اعضاء نمونه اجـرا گردیـد. تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق با استفاده از روشـهای آمـاری توصـیفی و اسـتنباطی مشـخصنمود بین میانگین نمرات تحول قضاوت اخلاقی دانش آموزان استفاده کننده از فضاهای پرورشی و دانش آموزانی که از فضاهای پرورشی استفاده نکرده اند تفاوت معنا داری وجـود دار د. و نیـزبین متغیرهای قضاوت اخلاقی و نمره انضباط، سن، سطح سـواد والـدین، معـدل دانـش آمـوزانهمبستگی مثبت وجود دارد
منابع مشابه
مقایسه تأثیر آموزش چندرسانه ای تعاملی با چندرسانه ای غیرتعاملی بر میزان یادگیری دانش آموزان ابتدایی
این پژوهش، با هدف اصلی شناخت تأثیر آموزش چندرسانهای تعاملی با چند رسانهای غیرتعاملی بر میزان یادگیری دانشآموزان در درس علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی انجام گرفت که بهطور ویژه تأثیر این رسانهها بر دو مؤلفه سرعت و دقت یادگیری مورد توجه بود. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری؛ کلیه دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال 89- 1388 در شهر ساری به تعداد 2350 ...
متن کاملمقایسه تأثیر بازیهای رایانه ای استراتژیک و بازیهای رایانه ای تفننی بر تفکر خلاق دانش آموزان
مقایسه تأثیر بازیهای رایانه ای استراتژیک و بازیهای رایانه ای تفننی بر تفکر خلاق دانش آموزان سوسن فرخی1 پناه سالمی2 کیمیا مقدم3 مهدی بدلی4 چکیده هدف این پژوهش مقایسه تأثیر بازیهای رایانه ای استراتژیک و بازیهای رایانه ای تفننی بر پرورش خلاقیت دانش آموزان پایه اول متوسطه شهر تهران بوده است.روش محققان در این پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه بود که یک گروه ازبازیهای ...
متن کاملمقایسه تأثیر آموزش چندرسانه ای تعاملی با چندرسانه ای غیرتعاملی بر میزان یادگیری دانش آموزان ابتدایی
این پژوهش، با هدف اصلی شناخت تأثیر آموزش چندرسانهای تعاملی با چند رسانهای غیرتعاملی بر میزان یادگیری دانشآموزان در درس علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی انجام گرفت که بهطور ویژه تأثیر این رسانهها بر دو مؤلفه سرعت و دقت یادگیری مورد توجه بود. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری؛ کلیه دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال 89- 1388 در شهر ساری به تعداد 2350 ...
متن کاملساخت مقیاس سنجش رشد اخلاقی برای دانش آموزان
چکیده: پژوهش حاضر با هدف ساخت مقیاس سنجش رشد اخلاقی انجام شد.مبانی نظری شاملنظریه های مختلفرشد اخلاقیبود.بر اساس آنها گویه های اولیه سنجش رشد اخلاقی تهیه شد . روایی محتوایی گویه ها، با نظرخواهی از متخصصان بررسی شد. گویه هایی که مورد تائید بیش از 75 % آنها بود انتخاب شدند. جامعه آماری دانش آموزان دبیرستان های تهران بودند. ضریب پایایی آزمونبا آلفای کرونباخ0.93شد. تحلیل عاملی سؤال هانشان داد که ...
متن کاملتأثیر بازیهای رایانه ای غیربومی بر تغییر هویت دانش آموزان
این تحقیق با هدف اصلی شناسایی تأثیر بازیهای رایانهای غیربومی بر تغییر هویت دانشآموزان براساس مؤلفههای هویت ملی، دینی، خانوادگی، جنسیتی و شخصی انجام شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری، شامل: کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه استان مازندران به تعداد 29757 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران، 487 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه تربیتیISSN
دوره 2
شماره 2 2005
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023